Tο κυνήγι των «Like» … “δεν αρέσει” στην ψυχική υγεία!

2312

Γράφει ο Κώστας Λάσκαρης

admin-ajax

Η ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί – εν ευθέτω χρόνω – να επιφέρει «αρνητικές» επιπτώσεις στην ψυχική ισορροπία.

  • Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από το Kaspersky Lab

το κυνήγι των «Like» & οι αναρτήσεις (δυσμενείς) των «φίλων»… μπορεί να μας δυσαρεστήσουν. Στην πυροδότηση «αρνητικών» συναισθημάτων κομβικό ρόλο διαδραματίζει η «εμμανής» επιδίωξη της «επιδοκιμασίας» & η απόσπαση «εγκωμιαστικών» σχολίων & «επαίνων» υπό τη μορφή του «Like».

Έτσι, πολλοί είναι οι άνθρωποι που βαυκαλίζονται με την αγωνιώδη προσπάθεια τους να γίνονται...το “κέντρο του κόσμου” μέσω των social media (facebook, instagram, twitter, pinterest κλπ)! Και το χειρότερο είναι ότι θλίβονται ή νιώθουν οδύνη & έντονο το αίσθημα της απόρριψης (grief) όταν δεν καταφέρουν να συγκεντρώσουν τα προσδοκώμενα «Like» σε κάποια ανάρτησή τους, με συνακόλουθο το αίσθημα του φθόνου όταν η ανάρτηση κάποιου γνωστού τύχει μεγαλύτερης επιδοκιμασίας & απήχησης (impact).

Επιπροσθέτως, πολλοί είναι εκείνοι οι χρήστες που διακατέχονται & δηλητηριάζονται από ζηλοφθονία – που φουντώνει – παρακολουθώντας τις ζωές των «φίλων» τους να ξετυλίγονται μέσα… από «ειδυλλιακά» & «ονειρεμένα» φωτογραφικά καρέ – στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – που αποτυπώνουν “αδρά”… την ευτυχία & ευημερία τους.


Στην έρευνα συμμετείχαν – 16.750 άνθρωποι – από όλο τον κόσμο & το Kaspersky Lab κατάφερε να καταγράψει τα συναισθήματα “απογοήτευσης” των χρηστών με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

  • Πορίσματα 

Στην πλειονότητά τους οι άνθρωποι (65 %) χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να κρατήσουν επαφή με φίλους & συναδέλφους τους ή για να διαβάζουν ευχάριστες & αστείες αναρτήσεις (60%). Επίσης, πολλοί χρήστες δαπανούν σημαντικό κομμάτι του χρόνου τους προκειμένου να δημιουργήσουν “προφίλ” ούτως ώστε να αναρτούν, δημοσιοποιούν & κοινοποιούν δραστηριότητες, ιδιαίτερες & σημαντικές στιγμές της ζωής τους, προτιμήσεις, απόψεις, τάσεις και γενικά τα πεπραγμένα της ημέρας, του μήνα κ.λ.π. που τους ευχαριστεί (61%) και γενικά ενημερώνουν πάντα – τις ομάδες τους – σχετικά με τις υπέροχες στιγμές κατά τη διάρκεια των εορτών ή των διακοπών τους.

Ωστόσο, τα αίτια της απογοήτευσης που νιώθει ο κόσμος από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πιο βαθιά, καθώς όπως φαίνεται η πληθώρα αναρτήσεων με τις ευτυχισμένες στιγμές των άλλων μπορεί να προκαλέσει αίσθημα λύπης αλλά και μια σειρά από αμείλικτα & βασανιστικά ερωτήματα για το ότι…γιατί  δεν απολαμβάνουμε και εμείς εξίσου τη ζωή μας.

Ενδεικτικά, το (59%) των συμμετεχόντων στην έρευνα ανέφερε ότι ένιωσε… έντονο αίσθημα δυσαρέσκειας… όταν ανακάλυψαν φωτογραφίες φίλων από πάρτι στο οποίο δεν είχε προσκληθεί, ενώ το (45%) των ερωτηθέντων… αποκάλυψε ότι οι φωτογραφίες των φίλων από τις διακοπές τους, τους προκαλούν στενοχώρια.

Τέλος, το (37%) αναγνώρισε ότι η ανάγνωση παλαιών & ευτυχισμένων αναρτήσεων από το παρελθόν γεννάει ανάμικτα συναισθήματα (θλίψης, απογοήτευσης, νοσταλγίας) από την διαπίστωση ότι η εξέλιξη της ζωής τους δεν ήταν η αναμενόμενη. Να σημειωθεί ότι σε προηγούμενη έρευνα του Kaspersky Lab τα ερευνητικά ευρήματα κατέδειξαν ότι το (78%) των ερωτηθέντων είχαν κάποια στιγμή σκεφτεί να εγκαταλείψουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όμως αυτό που τους αποτρέπει είναι ο φόβος να μην χάσουν τα ίχνη… της ψηφιακής τους ύπαρξης.

  • Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι:

Oι χρήστες γενικότερα  – των νέων ψηφιακών μέσων κοινωνικής δικτύωσης & επικοινωνίας – επισκέπτονται αυτές τις ιστοσελίδες προκειμένου να νιώσουν καλά…!