Ζωή πατίνι, αλλά με κανόνες

147

Η αιφνιδιαστική εμφάνιση των πατινιών στην Αθήνα έπιασε την πολιτεία, ως συνήθως, απροετοίμαστη. Κανένα θεσμικό πλαίσιο δεν υπάρχει. Καθώς, όμως, το ηλεκτροκίνητο πατίνι μπορεί να αποδειχθεί ένα θαυμάσιο μέσο μεταφοράς για μικρές μετακινήσεις μέσα στην πόλη (και όχι μόνο για τους τουρίστες), πρέπει να δούμε πού και πώς το θέλουμε.

«Σε πολλές πόλεις του Νότου, όπως η Βαρκελώνη ή η Λισσαβώνα, τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν πολλαπλασιαστεί. Είναι πολύ βολικά ειδικά για μικρές αποστάσεις, περίπου μέχρι ένα χιλιόμετρο», λέει στην «Κ» ο κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, συγκοινωνιολόγος και ιδρυτικό μέλος της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ. Ο κ. Μπακογιάννης έχει και ο ίδιος ένα ηλεκτρικό πατίνι, εδώ και οκτώ μήνες. «Το χρησιμοποιώ συνέχεια, κάνω όλες τις δουλειές στο κέντρο με αυτό. Εχει βάρος 10 κιλά, άρα μπορεί να μεταφερθεί στο μετρό και μέσα στα κτίρια που επισκέπτομαι. Η αυτονομία του είναι 25 χιλιόμετρα, συνήθως το φορτίζω σε μια απλή πρίζα μία φορά κάθε βδομάδα», λέει ο κ. Μπακογιάννης. Προφανώς η κίνηση με πατίνια είναι πολλαπλά επωφελής. Δεν εκπέμπει καυσαέρια, είναι αθόρυβο, δεν πιάνει χώρο για παρκάρισμα και είναι οικονομικό. Ωστόσο, η εμφάνιση ενοικιαζόμενων πατινιών από δύο ιδιωτικές εταιρείες στην Αθήνα τους τελευταίους μήνες ανέδειξε προβλήματα, που εάν δεν αντιμετωπιστούν, μπορεί να οδηγήσουν σε όχληση, ατυχήματα, τραυματισμούς κ.λπ. Ηδη καταγράφηκε ενόχληση πεζών σε πεζοδρόμια, ενώ υπήρξαν αναφορές ακόμα και για κόντρες στη λεωφόρο Συγγρού!

«Τα πατίνια δεν προβλέπονται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς μέχρι τώρα δεν υπήρχαν ως μέσο μεταφοράς. Αρα κατ’ αρχάς πρέπει να ενταχθούν στον ΚΟΚ και μάλιστα με ό,τι προβλέπεται για τα ποδήλατα», προτείνει ο κ. Μπακογιάννης, αξιοποιώντας και την εμπειρία από ευρωπαϊκές πόλεις.

Τι σημαίνει αυτό; «Τα πατίνια θα μπορούν να κυκλοφορούν όπου και τα ποδήλατα: στη δεξιά πλευρά των δρόμων χαμηλής ταχύτητας. Τα πατίνια πρέπει να έχουν όριο μέχρι 20-25 χλμ. κάτι που μπορεί να ρυθμιστεί από τον κατασκευαστή. Θα απαγορεύεται η κίνησή τους σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, όπως η Συγγρού. Θα μπορούν να κινηθούν επίσης στους ποδηλατοδρόμους, μόνο που στην Αθήνα έχουμε μόνο έναν!», σημειώνει ο συγκοινωνιολόγος.

«Τα πεζοδρόμια τα θέλουμε για τους πεζούς, για να αυξηθεί η κίνησή τους. Εξάλλου στην Αθήνα τα πεζοδρόμια συχνά είναι πολύ στενά και γεμάτα κακοτεχνίες, που εμποδίζουν την κυκλοφορία ακόμα και τώρα των πεζών. Αρα, προκρίνουμε την κίνηση των πατινιών στους δρόμους.

Στα πεζοδρόμια, όπως και στους πεζόδρομους, θα πρέπει να ισχύει ό,τι και με τα ποδήλατα. Θα πρέπει να κινούνται με ταχύτητα πεζού, δηλαδή μέχρι 5 χιλιόμετρα/την ώρα». Η τεχνολογία επιτρέπει τον έλεγχο της κίνησης. Για παράδειγμα με αξιοποίηση του GPS μπορεί να ακινητοποιείται το πατίνι όταν πάει να μπει σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.

Κρίσιμο ζήτημα είναι η πιστοποίηση των πατινιών: πρέπει να έχουν καλό δισκόφρενο, ανθεκτικό σκελετό, φως μπρος και πίσω. Οσο για τους χρήστες, συζητείται ηλικιακό όριο. Στη Γαλλία έχουν θεσπιστεί τα 15 έτη, όταν τα παιδιά έχουν βασικές γνώσεις κυκλοφοριακής αγωγής.

Πηγή:Η Καθημερινή, Γιάννης Ελαφρός