Ο νέος Κώδιξ Οδικής Κυκλοφορίας

1256

Γράφει ο Χρήστος Ζαμπούνης

Χρειάσθηκε να περάσει ακριβώς ένας χρόνος από το τραγικό δυστύχημα της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας  που ξεκλήρισε τρείς οικογένειες και οδήγησε σε ένα ταξικό πόλεμο ανάμεσα σ΄αυτούς που οδηγούν Porche και στους άλλους ,για να κατατεθεί στην Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. (Κ.Ο.Κ)

Εκεί μεταξύ άλλων προβλέπεται ομαδοποίηση των παραβάσεων αναλόγως της επικινδυνότητος, δηλαδή σε μία τριπλή διαβάθμιση ,την χαμηλή, την μεσαία, και την υψηλή. Έχει σημασία να τονισθεί στο σημείο αυτό ,η σοβαρή δουλειά που έκανε το προηγούμενο διάστημα η Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, με τακτικές συνεδριάσεις και ενημέρωση από τους εμπλεκόμενους φορείς. Επειδή έτυχε να παρακολουθήσω αρκετές συνεδριάσεις στην αρχή από περιέργεια και στην συνέχεια από ενδιαφέρον, ας μου επιτραπεί να συγχαρώ τον πρόεδρο και τα μέλη της Επιτροπής.

Τι αλλάζει στο νέο νομοσχέδιο;  Κατ΄αρχάς εισάγει την ιδέα της αναλογικότητας μεταξύ της επικινδυνότητας ή της παραβάσεως και των επιπτώσεων αυτής στην οδική ασφάλεια. Η δεύτερη καινοτομία έχει να κάνει με την πρόσθεση του εισοδηματικού κριτηρίου στα πρόστιμα, ένας ταξικός προσδιορισμός που δεν νομίζω ότι είναι συνταγματικώς επιτρεπτός αλλά φαντάζομαι ότι θα ικανοποιεί τους αριστερούς ψηφοφόρους .Οι παραβάσεις που ΄΄κοκκινίζουν΄΄ είναι η χρήση κινητού ,η έλλειψη κράνους και ζώνης ασφαλείας ,η στάθμευση σε ράμπες ή η παρεμπόδιση της διαβάσεως των ατόμων με ειδικές ανάγκες, και η χρήση της Λωρίδος Εκτάκτου Ανάγκης στους αυτοκινητόδρομους, κατηγορίες που προστίθενται στις ήδη ΄΄κόκκινες΄΄,’ όπως η χρήση αλκοόλ ,η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη ,η αντικανονική προσπέραση, κ.ο.κ.

Οι μεγάλες καμπάνες εκτός από τα χρηματικά πρόστιμα θα περιλαμβάνουν απ΄ευθείας αφαίρεση πινακίδων και διπλώματος ,για εξήντα ημέρες, στις ΄΄κόκκινες΄΄προαναφερθείσες κατηγορίες, καθώς και σε όσους πετάνε τσιγάρο ή αντικείμενα που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά.

Η αυστηροποίηση των ποινών κρίνεται απολύτως θετική, και συνάδει με την νομοθεσία στις ανεπτυγμένες χώρες, αρκεί  βεβαίως ,όπως συμβαίνει συχνά στην χώρα  της φαιδράς πορτοκαλέας, να εφαρμοσθούν.

Τι συμβαίνει στην Γαλλία

Πρό μηνών, τηλεφώνησα σε φίλο μου δημοσιογράφο στην Γαλλία για να τον ρωτήσω τι ισχύει στην χώρα του. Με ενημέρωσε ότι προσφάτως η διυπουργική επιτροπή οδικής ασφάλειας (C.I.S.R.) αυστηροποίησε τα μέτρα προς τους οδηγούς. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν η αύξηση των κατηγοριών τροχαίων παραβάσεων από τέσσερις σε ένδεκα, μέσα από τις κάμερες παρακολουθήσεως. Αυτές είναι: Η παραβίαση των σημάτων που επιβάλλουν την στάση των οχημάτων (κόκκινος σηματοδότης, πινακίδα STOP), η παραβίαση των μέγιστων επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας, η μη τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων, η χρήση των δρόμων ή των λωρίδων κυκλοφορίας που προορίζονται για συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων (όπως τα λεωφορεία και τα ταξί), η μη χρήση των ζωνών ασφαλείας, η ανά χείρας χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η κυκλοφορία, στάση ή στάθμευση στις λωρίδες έκτακτης ανάγκης, η παραβίαση της συνεχούς διαγράμμισης και η κίνηση επάνω σε συνεχή διαγράμμιση (ιππαστί), η παραβίαση των κανόνων προσπέρασης, η παραβίαση ποδηλατοδρόμων και η μη χρήση κράνους από τους οδηγούς μηχανοκίνητων δικύκλων.

Σύμφωνα με τον συνομιλητή μου, οι Γάλλοι αρμόδιοι επενδύουν στην αγορά νέας τεχνολογίας ραντάρ, ορισμένα από τα οποία θα είναι κινητά, δηλαδή θα τοποθετηθούν στα περιπολικά, καταγράφοντας εν κινήσει τις εκάστοτε παραβάσεις. Η πρόθεσίς τους είναι να αναθέσουν σε ιδιωτική εταιρεία την επεξεργασία των στοιχείων και την αποστολή των προστίμων στους παραβάτες. Μία από τις καινοτομίες των μέτρων είναι η καταγγελία εντός σαράντα πέντε ημερών, από τις επιχειρήσεις, των εργαζομένων οι οποίοι υπέπεσαν σε τροχαίες παραβάσεις οδηγώντας εταιρικά αυτοκίνητα. Επίσης, η επιβολή προστίμου 135 ευρώ και η αφαίρεση τριών βαθμών για όσους κατέχουν αυτοκίνητα με φιμέ τζάμια, τη εξαιρέσει των τεθωρακισμένων οχημάτων και εκείνων των οποίων οι κάτοχοι αποδεδειγμένως έχουν δερματοπάθειες.

Από την εφημερίδα Βραδυνή