Διεθνής Ημέρα Νεολαίας

614

Σήμερα υπάρχουν 1,8 δισεκατομμύρια νέοι ηλικίας μεταξύ 10 και 24 ετών στον κόσμο και αυτός είναι ο μεγαλύτερος πληθυσμός νεολαίας που έχει υπάρξει ποτέ. Ωστόσο, περισσότερο από το ήμισυ όλων των παιδιών και εφήβων ηλικίας 6- 14 ετών δεν έχουν βασικές δεξιότητες ανάγνωσης και μαθηματικών, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι από αυτούς παρακολουθούν το σχολείο.

Η Διεθνής Ημέρα Νεολαίας -12 Αυγούστου- ορίστηκε για πρώτη φορά από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1999 και χρησιμεύει ως ετήσια γιορτή του ρόλου που διαδραματίζουν οι νέοι, αλλά και ως μια ευκαιρία για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τις προκλήσεις και τα προβλήματα της νεολαίας.

Θέμα 2019: Μεταμόρφωση της εκπαίδευσης

Το θέμα του τρέχοντος έτους υπογραμμίζει τις προσπάθειες για να καταστεί η εκπαίδευση πιο περιεκτική και προσιτή σε όλους τους νέους, συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών των ίδιων των νέων. Βασισμένη στον στόχο 4 της Ατζέντας 2030 για την Αειφόρο Ανάπτυξη -να «εξασφαλίσει την ανοικτή και ισότιμη ποιοτική εκπαίδευση και να προωθήσει τις ευκαιρίες διά βίου μάθησης για όλους»- η Διεθνής Ημέρα Νεολαίας 2019 θα εξετάσει πώς οι κυβερνήσεις, οι νέοι και οι οργανώσεις που επικεντρώνονται στη νεολαία καθώς και άλλοι ενδιαφερόμενοι φορείς μετασχηματίζουν την εκπαίδευση έτσι ώστε να καταστεί ισχυρό εργαλείο για την επίτευξη του στόχου της Ατζέντας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

Όπως τονίζει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, η ολοκληρωμένη και προσιτή εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη αειφόρου ανάπτυξης και μπορεί να διαδραματίσει κάποιον ρόλο στην πρόληψη των συγκρούσεων. Πράγματι, η εκπαίδευση είναι ένας «πολλαπλασιαστής της ανάπτυξης», καθώς διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην επιτάχυνση της προόδου σε όλους τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης, είτε πρόκειται για την εξάλειψη της φτώχειας, την καλή υγεία, την ισότητα των φύλων, την αξιοπρεπή εργασία και την ανάπτυξη, είτε για τις μειωμένες ανισότητες, τη δράση για το κλίμα ή τις ειρηνικές κοινωνίες.

Η εκπαίδευση, αναφέρει ο ΟΗΕ, πρέπει να οδηγήσει σε συναφή και αποτελεσματικά μαθησιακά αποτελέσματα, με το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών να είναι κατάλληλο όχι μόνο για την 4η βιομηχανική επανάσταση και το μέλλον της εργασίας, αλλά και για τις ευκαιρίες -και τις προκλήσεις- που φέρνουν τα ραγδαία μεταβαλλόμενα κοινωνικά πλαίσια.

Ο καθοριστικός ρόλος που διαδραματίζει η ποιοτική εκπαίδευση στην ανάπτυξη της νεολαίας είναι αναγνωρισμένος. Επιπλέον, η ολοκληρωμένη ανάπτυξη της νεολαίας ωφελεί την κοινωνία γενικότερα. Ωστόσο, αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι το γεγονός ότι οι ίδιοι οι νέοι είναι ενεργοί πρωταγωνιστές της χωρίς αποκλεισμούς και προσιτής εκπαίδευσης. Όπως επισημαίνει ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, οι οργανώσεις υπό την ηγεσία των νέων, καθώς και οι μεμονωμένοι νέοι, μαζί με διάφορους ενδιαφερόμενους φορείς και κυβερνήσεις, μετασχηματίζουν συγκεκριμένα την εκπαίδευση έτσι ώστε να καταστεί θεμελιώδες εργαλείο τόσο για την αειφόρο ανάπτυξη όσο και για την πλήρη ένταξη διαφόρων κοινωνικών ομάδων. Για παράδειγμα, οι οργανώσεις που διευθύνονται από τη νεολαία μετασχηματίζουν την εκπαίδευση μέσω άσκησης πίεσης και υπεράσπισης εταιρικών σχέσεων με εκπαιδευτικά ιδρύματα, ανάπτυξης συμπληρωματικών προγραμμάτων κατάρτισης κλπ.

Νέοι και εργασία

Υπάρχουν 152 εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο που εργάζονται σύμφωνα με την εκτίμηση της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO). Από αυτά, σε ποσοστό 48% είναι ηλικίας 5- 11 ετών, 28% είναι ηλικίας 12- 14 ετών και 24% έχουν ηλικία μεταξύ 15 και 17 ετών. Τα εργαζόμενα αγόρια υπολογίζονται σε 88 εκατ. (58%) και τα κορίτσια σε 64 εκατ. (42%). Σε ποσοστό 70,9% εργάζονται στη Γεωργία, 11,9% στη Βιομηχανία και 17,2% στις Υπηρεσίες.

Την ίδια στιγμή, η έλλειψη εκπαίδευσης και η ανεργία μαστίζουν τους νέους καθώς, όπως αναφέρει η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας, περισσότεροι από 1 στους 5 νέους δεν έχουν απασχόληση, εκπαίδευση ή κατάρτιση, ενώ 3 στους 4 από αυτούς είναι γυναίκες. Η απασχόληση των νέων, εξακολουθεί να αποτελεί παγκόσμια πρόκληση και κορυφαία πολιτική ανησυχία, επισημαίνει η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας.