Η Ζιζέλ, ένα από τα διασημότερα μπαλέτα του ρομαντισμού, σε γοητευτική μουσική του Αντόλφ Αντάμ, επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σε χορογραφία του Ιρέκ Μουχαμέντοφ και μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη και Ζωής Ζενιώδη.
Η Ζιζέλ αποτελεί φαινόμενο στην ιστορία του μπαλέτου. Αν και στην Ευρώπη είχε ξεχαστεί για πολλά χρόνια, εντούτοις στις αρχές του 20ού αιώνα άρχισε να περιλαμβάνεται ξανά στο ρεπερτόριο μεγάλων σχημάτων. Ο ομώνυμος ρόλος, που έχει χαρακτηριστεί ως “ο Άμλετ του μπαλέτου” αποτελεί έως σήμερα την ύψιστη πρόκληση για την καθιέρωση μιας χορεύτριας κλασικού μπαλέτου. Για το πολυπληθές κοινό του χορού, η Ζιζέλ δεν γερνάει ποτέ, γιατί είναι ένα έργο που φωτίζει πολύ βαθιά συναισθήματα, όπως ο έρωτας, η ζήλεια, η προδοσία και πάνω από όλα περιγράφει την τεράστια αγάπη που καταφέρνει να ξεπεράσει τον θάνατο για να προστατεύσει την ίδια τη ζωή.
Η ιστορία αφορά τον άτυχο έρωτα της χωριατοπούλας Ζιζέλ για τον κόμη Άλμπρεχτ, που της παρουσιάζεται ως απλός χωρικός. Όταν η Ζιζέλ ανακαλύπτει την πραγματική του ταυτότητα και μαθαίνει ότι είναι μνηστευμένος με άλλη, χάνει τα λογικά της και αυτοκτονεί. Mια νύχτα με πανσέληνο στο δάσος, oι ψυχές των κοριτσιών που προδόθηκαν από τους εραστές τους την παραμονή του γάμου τους, έρχονται να πάρουν εκδίκηση μεταμορφωμένες σε ξωτικά. Παρασύρουν κάθε περαστικό άντρα, υποχρεώνοντάς τον να χορέψει μαζί τους ασταμάτητα ώσπου να πέσει νεκρός. Παρασύρουν και τον μετανοημένο Άλμπρεχτ, όμως παρεμβαίνει η Ζιζέλ στηρίζοντάς τον έως την αυγή, οπότε παύει η εξουσία των ξωτικών. Τότε, αφού τον συγχωρήσει, επιστρέφει στον τάφο της, αφήνοντάς τον απαρηγόρητο.
Η αρχική χορογραφία της Ζιζέλ ήταν του ιταλικής καταγωγής Γάλλου Ζαν Κοραλλί (1779-1854), ωστόσο τα μέρη για την πρώτη χορεύτρια είχε αναλάβει ο Γάλλος Ζυλ Περρό (1810-1892), που διατηρούσε δεσμό με την πρωταγωνίστρια Καρλόττα Γκρίζι. Στη δουλειά τους βασίστηκε ο Μαριύς Πετιπά, ο οποίος παρουσίασε τη δική του εκδοχή με το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο της Αγίας Πετρούπολης. Σε αυτή την εκδοχή στηρίζονται οι περισσότερες σύγχρονες χορογραφίες. Ήταν ο Πετιπά εκείνος που μετονόμασε τον πρωταγωνιστικό αντρικό ρόλο από Αλμπέρ σε Άλμπρεχτ.
Από το Μπαλέτο της ΕΛΣ, τον ρόλο της Ζιζέλ ερμηνεύουν οι Μαρία Κουσουνή και Ελεάνα Ανδρεούδη, ενώ τον ρόλο του κόμη Άλμπρεχτ ερμηνεύουν οι Βαγγέλης Μπίκος και Ίγκορ Σιάτζκο. Στον ρόλο της Μύρτας οι Όλγα Ζουρμπινά και Αριάδνη Φιλιππάκη ενώ στον ρόλο του Ιλαρίωνα οι Στράτος Παπανούσης, Γιώργος Βαρβαριώτης και Αγάπιος Αγαπιάδης. Συμμετέχουν οι Α’ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Coprs de Ballet της ΕΛΣ.
Ζιζέλ
Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης (16, 17, 18, 21, 23, 24, 28, 29/12) – Ζωή Ζενιώδη (30, 31/12)
Χορογραφία: Ιρέκ Μουχαμέντοφ – Μαριύς Πετιπά (κατά τους Ζαν Κοραλλί και Ζυλ Περρό)
Mουσική: Αντόλφ Αντάμ, με προσθήκες των Φρήντριχ Μπουργκμύλλερ και Μπορίς Ασσάφιεφ
ΠΡΕΜΙΕΡΑ 16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2016
16, 17, 18, 21, 23, 24, 28, 29, 30, 31 Δεκεμβρίου 2016
Ώρα έναρξης: 20.00 (31/12 στις 19.00)
Σκηνικά – κοστούμια: Τσαρλς Κιούζικ Σμιθ, Φίλιπ Ρ. Ντάνιελς
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Ζιζέλ: | Μαγιού Τανιγκαΐτο (16, 18/12) – Μαρία Κουσουνή (17, 23, 28, 30/12) – Ελεάνα Ανδρεούδη (21, 24, 29, 31/12) |
Κόμης Άλμπρεχτ: | Τζόζεφ Σκέλτον (16, 18/12) – Βαγγέλης Μπίκος (17, 23, 28, 30/12) – Ίγκορ Σιάτζκο (21, 24, 29, 31/12) |
Μύρτα: | Όλγα Ζουρμπινά (16, 18, 23, 28, 30, 31/12) Αριάδνη Φιλιππάκη (17, 21, 24, 29/12) |
Ιλαρίων: | Στράτος Παπανούσης (16, 18, 23, 30/12) Γιώργος Βαρβαριώτης (17, 24, 28, 31/12) Αγάπιος Αγαπιάδης (21, 29/12) |
Μπερτ: | Δήμητρα Λαούδη, Μήτση Στεργιανού, Γεωργία Τρίτση |
Βίλφρεντ: | Αντώνης Κορούτης, Μπλέντι Λατίφι, Έκτωρ Μπολλάνο |
Κόμισσα Μπατίλντ: | Μάνια Καραβασίλη, Γεωργία Τρίτση |
Δούκας: | Θανάσης Σολωμός |
Συμμετέχουν η Ορχήστρα, οι Α’ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de Ballet της ΕΛΣ.
Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €25, €30, €35, €45 / Παιδικό, φοιτητικό: €10
Προπώληση εισιτηρίων