Τολμηρή παράσταση 96 ωρών στο Μουσείο Μπενάκη

886

Δεκάδες περφόρμερ από την Ελλάδα, αλλά και από τη Συρία, το Ιράν και το Αφγανιστάν θα κλειστούν για τέσσερα εικοσιτετράωρα σε κατάσταση σιωπής στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, από την Πέμπτη 3 έως την Κυριακή 6 Μαΐου, για το έργο «Τρωάδες-Anima Captus». Μια τολμηρή, μαραθώνια περφόρμανς 96 ωρών, που συγκλονίζει με το επίκαιρο θέμα της και προκαλεί με τα γυμνά σώματα των καλλιτεχνών.

Αφετηρία το έργο του Ευριπίδη, το οποίο αφορά τη φύση του πολέμου και τον διωκόμενο άνθρωπο, ενώ ταυτόχρονα η περφόρμανς ερευνά το ζήτημα της ταυτότητας σήμερα, με βάση τους άξονες εθνικότητα-πολίτης-ανήκειν.

Όπως επισημαίνει η Ραφίκα Σαουίς -με καταγωγή από τη Συρία- που είχε την αρχική ιδέα και τη σκηνοθεσία, «έναυσμα για τις ‘‘Τρωάδες-Αnima Captus’’ αποτέλεσε η πολύχρονη ερευνά μου πάνω στην πολιτική των συνόρων και στα ερωτήματα που προκύπτουν από τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις της μετα-αποικιοκρατικής περιόδου, κυρίως στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου και στη δυτική Ασία».

Βιωματικό υλικό της Σαουίς κατά τις επισκέψεις της σε προσφυγικούς καταυλισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό δίνει την έμπνευση, ενώ οι περφόρμερ κατέγραψαν τις προσωπικές τους εμπειρίες και έψαξαν το γενεαλογικό τους δέντρο από τις αρχές του 19ου αιώνα, ανακαλύπτοντας τις υποχρεωτικές μετακινήσεις και μετεγκαταστάσεις των οικογενειών τους, που υπαγορεύτηκαν από οικονομικούς και γεωπολιτικούς λόγους.

Η εικαστική εγκατάσταση του Μιχάλη Αργυρού στο Μουσείο Μπενάκη απλώνεται σε έναν πολυδαίδαλο ιστό. Στον πρώτο χώρο ο επισκέπτης βρίσκεται ανάμεσα σε 40 γυμνά ανθρώπινα σώματα που συνωστίζονται σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον. Θυμίζει κρεματόριο, νεκροτομείο, χώρο αποθήκευσης κρεάτων.

Σώματα εκτεθειμένα «σε κίνδυνο», ενώ οι τολμηροί θεατές -20 κάθε φορά- καλούνται να περάσουν ανάμεσά τους… Στη συνέχεια εισέρχονται σε ένα σκοτεινό περιβάλλον, όπου μόνο τα στόματα των περφόρμερ φωτίζονται καθώς αναπαράγουν αποσπάσματα από πολιτικούς λόγους και προφητείες που δικαίωσε ή διέψευσε η Ιστορία. Ακούγοντας τις Κασσάνδρες, οι θεατές καλούνται να ανακαλύψουν την έξοδο, που οδηγεί σε μια ερημοποιημένη ζώνη όπου κατοικούν «εγκλωβισμένες ψυχές». Εκεί οι περφόρμερ κοινοποιούν τα τραύματά τους από προσωπικές ή πατρογονικές ακούσιες μετακινήσεις…

Όπως υπογραμμίζουν οι δημιουργοί του έργου: «Η ελεύθερη δραματουργία των αφηγήσεων μέσα στην εγκατάσταση δημιουργεί μια ενιαία γη, μια γεωγραφία χωρίς σύνορα». Πρόθεσή τους με το γυμνό δεν είναι η πρόκληση, αλλά μια «ζωντανή εμπειρία» και τελικά η δημιουργία ενός οργανικού γλυπτού που αποτελείται από καλλιτέχνες και κοινό.

Info: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, τηλ. 210 23453111. Ώρες για το κοινό: Πέμπτη 3 Μαΐου: 12 π.μ.-6 μ.μ., Παρασκευή 4 και Σάββατο 5 Μαΐου: 2 μ.μ.-10 μ.μ., Κυριακή 6 Μαΐου: 10 π.μ.-6 μ.μ. Το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση του ΝΕΟΝ και την υποστήριξη του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.