Με ένταση αρχίζουν μεθαύριο Τετάρτη οι πλειστηριασμοί και θα επεκταθούν εντός των επόμενων μηνών και αφρούν νοικοκυριά και επιχειρήσεις, που χρωστούν περισσότερα από 235 δισ ευρώ σε τράπεζες, εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία.
Ο όγκος των προβληματικών δανείων παραμένει στα επίπεδα των 100 δισ ευρώ, πάνω από τα 105 δισ ευρώ έφτασαν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εφορίες και τελωνεία, ενώ τουλάχιστον 30 δισ ευρώ είναι τα χρέη επαγγελματιών και επιχειρήσεων στα ασφαλιστικά ταμεία, δίνοντας έτσι μια εικόνα διαλυμένης χώρας, η οποία την ώρα που παζαρεύει για το Δημόσιο Χρέος της, το Ιδιωτικό της Χρέος ξεπερνά το 134% του ΑΕΠ της.
Οι πλειστηριασμοί γι’ αυτά τα χρέη θα γίνουν καθημερινότητα. Το πρόβλημα είναι ότι ακόμα και η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι δύσκολη και θα γίνει δυσκολότερη, αφού ό,τι έχει απομείνει από το νόμο Κατσέλη θα εκπνεύσει σε 12 μήνες. Για παράδειγμα, μια τετραμελής οικογένεια μπορεί να μπει κάτω από την προστατευτική ομπρέλα του ισχύοντος νόμου Κατσέλη- Σταθάκη, μόνο αν το εισόδημα της δεν ξεπερνά τις 35.087 ευρώ και η αντικειμενική αξία του ακινήτου δεν είναι πάνω από 260.000 ευρώ. Τα πράγματα θα γίνουν, μάλιστα, ακόμα πιο δύσκολα, καθώς αυτή η “ομπρέλα” θα ανοίγει ακόμα πιο δύσκολα.
Συγκεκριμένα, η υποβολή των αναγκαίων δικαιολογητικών θα πάψει να είναι μια τυπική διαδικασία, καθώς Ειδική Επιτροπή, στην οποία θα συμμετέχουν δικαστικοί λειτουργοί, θα «σκανάρει» (screening) τους φακέλους, με στόχο να «κόβονται» όσοι ανήκουν στην κατηγορία των στρατηγικών κακοπληρωτών, χωρίς να είναι ακόμα σαφές ποιοί θα θεωρούνται ότι έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά. Επιπλέον, η προστασία θα χάνεται για όσους ζητάνε για δεύτερη φορά αναβολή της εκδίκασης της υπόθεσης, ενώ ξεκρέμαστοι θα μένουν και οι κληρονόμοι κατοικίας οφειλετών, που μπόρεσαν να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προστασία από πλειστηριασμούς δεν θα ακολουθεί το ακίνητο- παρά τη διαμορφούμενη σχετική νομολογία- και οι κληρονόμοι δεν θα χάνουν απλώς την προστασία αλλά θα πρέπει να εξοφλούν το δάνειο με την αρχική και όχι τη ρυθμισμένη δόση. Το μόνο παρήγορο είναι ότι οι κληρονόμοι του επίμαχου ακινήτου, αν αντιμετωπίσουν μελλοντικά, ακόμα και μετά από χρόνια, αδυναμία πληρωμής του δανείου, θα έχουν τη δυνατότητα αίτησης προστασίας, παρά το ότι ο νόμος Κατσέλη εκπνέει στο τέλος του 2018.
Όσοι δεν έχουν τις προϋποθέσεις υπαγωγής στο νόμο Κατσέλη- Σταθάκη, θα πρέπει να προσφύγουν στο πλαίσιο ρυθμίσεων, που περιγράφει ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδας, αν και όπως σημειώνουν νομικοί κύκλοι, η διαδικασία δεν είναι καθόλου απλή. Το “κλειδί” είναι να θεωρηθεί κάποιος ως “συνεργάσιμος δανειολήπτης”, αλλά ακόμα κι έτσι, η έως τώρα πρακτική που ακολουθούν οι τράπεζες στην πραγματικότητα μεταθέτει το πρόβλημα. Μερικές από τις επιλογές που δίνει ο Κώδικας Δεοντολογίας είναι:
- Μειωμένες δόσεις
- «Πάγωμα» κεφαλαίου
- Περίοδος χάριτος
- Μείωση επιτοκίου
- Επιμήκυνση δανείου
- Μερική διαγραφή
- Εθελοντική παράδοση ακινήτου
- Μετατροπή σε χρηματοδοτική μίσθωση
- Ολική διαγραφή
Τα πράγματα ζορίζουν για όσους χρωστάνε στο Δημόσιο, καθώς δεν υπάρχει καν ρητή προστατευτική διάταξη για την πρώτη κατοικία, παρά μόνο άτυπες οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, προς αποφυγήν τέτοιων ακραίων κινήσεων. Αυτό που πρέπει να γίνει, όμως, σαφές είναι ότι κατασχέσεις ακινήτων- ακόμα και κύριας κατοικίας- γίνονται, προκειμένου να διασφαλίζεται το συμφέρον του Δημοσίου (έτσι αναφέρουν οι σχετικές διατάξεις) και να διακόπτεται η παραγραφή.
Με φόντο τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, που δείχνουν ότι πάνω από 1 εκατομμύριο φορολογούμενοι έχουν υποστεί μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κι ότι άλλοι περίπου 750 χιλιάδες είναι στον προθάλαμο, ουσιαστικά ο μόνος τρόπος για να αποφύγει κανείς το μοιραίο είναι να ρυθμίσει τα χρέη του σε 12 δόσεις ή έστω να καταβάλει τμηματικά μέρος των οφειλών του.
Κι επειδή γίνεται μεγάλη κουβέντα για την περιβόητη ρύθμιση των 120 δόσεων για οφειλές ως 50.000 ευρώ, θα πρέπει να γίνει κατ’ αρχάς σαφές ότι ΔΕΝ αφορά σε μισθωτούς και συνταξιούχους, παρά μόνο σε ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο, ακόμα κι αυτοί θα πρέπει να ξεπεράσουν πολλά εμπόδια για να αξιοποιήσουν αυτήν τη ρύθμιση, όπως το ότι θα πρέπει να έχουν τουλάχιστον μια κερδοφόρα χρήση την προηγούμενη τριετία, δηλαδή μέσα στην καρδιά της κρίσης.
Πηγή:iefimerida.gr