Κάθε μέρα συμπληρώνεται το παζλ των λαθών που έγιναν και είχαν ως αποτέλεσμα την τραγωδία στο Μάτι.
Ένα από αυτά είναι, όπως αποκαλύπτεται και από τις μαρτυρίες των ανθρώπων που κατάφεραν να γλιτώσουν από την πύρινη κόλαση, η εκτροπή της κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα και όπως περιγράφει στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας «Καθημερινή» ο κ.Βασίλης Διγαλάκης, καθηγητής και πρώην πρύτανης Πολυτεχνείου Κρήτης «όταν η πυρκαγιά «κατέβηκε» από τον Νέο Βουτζά και πέρασε τη λεωφόρο Μαραθώνος, η Ελληνική Αστυνομία προέβη σε εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων που κινούνταν επί της συγκεκριμένης λεωφόρου. Αυτό συνέβη, σύμφωνα με τις μαρτυρίες αλλά και με βάση την ανάρτηση της Ελληνικής Αστυνομίας σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης (και την αναδημοσίευσή της από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας) κάποια στιγμή μετά τις 18.20 και πριν από τις 19.54.
Η εκτροπή αυτή φαίνεται ότι είναι το μεγαλύτερο επιχειρησιακό λάθος. Οχι γιατί δεν έπρεπε να διακοπεί η κυκλοφορία των οχημάτων επί της λεωφόρου Μαραθώνος, από τη στιγμή που αυτή είχε παραδοθεί στις φλόγες. Αλλά γιατί, αντί να δοθεί εντολή στους οδηγούς να κάνουν αναστροφή και να απομακρυνθούν από την περιοχή, η οποία καιγόταν, κατηύθυναν τους διερχόμενους οδηγούς στο «μάτι του κυκλώνα».
Μαρτυρία κατοίκου της περιοχής
«Γιατί μας στείλανε και μας έκαψαν σαν τα ποντίκια» διερωτάται κάτοικος της περιοχής ενώ παράλληλα περιγράφει τα όσα συνέβησαν. «Λιποθυμούσαν άνθρωποι δίπλα μας, μαμάδες, παιδιά, δεν ξέραμε τι μας γίνεται, να εκσφενδονίζονται πράγματα. Δεν μπορείτε να το συνειδητοποιήσετε», συμπληρώνει.
Επιπροσθέτως, τόνισε πως δεν υπήρχε κανένας συντονισμός. «Ο μόνος συντονισμός ήταν το περιπολικό που έκλεισε το δρόμο στο 15 χλμ της Μαραθώνος, οδός Ακροπόλεως και τους έστελνε προς τα κάτω. Αυτός ήταν ο μόνος συντονισμός», υπογράμμισε.
Η συγκλονιστική περιγραφή της κατοίκου στο Μάτι… παγώνει:
«Ο κόσμος καιγότανε, προσπαθούσε να βρει διεξόδους να σωθεί. Δεν υπήρχε κανένας συντονισμός. Ο μόνος συντονισμός ήταν το περιπολικό που έκλεισε το δρόμο στο 15 χλμ της Μαραθώνος, οδός Ακροπόλεως και τους έστελνε προς τα κάτω. Αυτός ήταν ο μόνος συντονισμός. Ο κόσμος καιγόταν μέσα στα αμάξια δίπλα μας, τρία μέτρα από τη θάλασσα. Δε ακούσαμε ποτέ καμία πυροσβεστική, τίποτα. Σε ενάμιση λεπτό είχε έρθει η φωτιά στο Μάτι και δεν ξέραμε τίποτα. Δεν άφηναν τον κόσμο να φύγει Εσείς από την κρίση σας τη νομίζετε πως ήταν σωστός ο σχεδιασμός; Δεν έχει βγει ένας υπεύθυνος να μας πει ποιο ήταν το σχέδιο, ποιος είναι ο υπεύθυνος του σχεδιασμού της Αστυνομίας που μπλόκαρε εκεί τον δρόμο, τι έγινε. Γιατί μας στείλανε και μας έκαψαν σαν τα ποντίκια, ήμασταν μέσα στη θάλασσα, καιγόμασταν και πνιγόμασταν. Λιποθυμούσαν άνθρωποι δίπλα μας, μαμάδες, παιδιά, δεν ξέραμε τι μας γίνεται, να εκσφενδονίζονται πράγματα. Δεν μπορείτε να το συνειδητοποιήσετε. Ούρλιαζα και έψαχνα τα παιδιά μου. Τα είδα μετά από επτά ώρες, ούρλιαζα και έψαχνα τα παιδιά μου, δεν ήξερα τι να κάνω. Όταν ρώτησα τα παιδιά της ομάδας ΔΙΑΣ, δεν ξέρουμε μας έλεγαν. Ούρλιαζα. Απλά ζούμε, μας αφήσαν σαν τα ποντίκια να καούμε. Δεν υπήρχε λόγος. Έπρεπε να μας αφήσουν να φύγουμε πίσω…».
Οι άνθρωποι που βρέθηκαν εγκλωβισμένοι στο Μάτι μπλοκαρίστηκαν με τα ΙΧ τους στους στενούς δρόμους και μάλιστα δεν ήταν λίγοι αυτοί που βρέθηκαν σε δρόμους που καταλήγουν σε αδιέξοδο. Αποτέλεσμα ήταν οι περισσότεροι να αφήσουν τα ΙΧ τους στη μέση του δρόμου και να αναζητήσουν με τα πόδια δίοδο διαφυγής από τη φλεγόμενη περιοχή. Κάποιοι κατάφεραν να φτάσουν και να πέσουν στη θάλασσα, άλλους δυστυχώς τους πρόλαβε η φωτιά.
Το πρόβλημα ήταν όπως εξηγεί και ο κ. Διγαλάκης ότι δεν υπήρξε καμία καθοδήγηση. Οι πολίτες ουσιαστικά εγκλωβίστηκαν στο Μάτι από τη στιγμή που αφενός έκλεισε η Μαραθώνος και αφετέρου δεν υπήρξε πρόνοια για να καθοδηγηθούν εκτός του οικισμού προς τη Νέα Μάκρη, γι αυτό και τα καμένα αυτοκίνητα είχαν μέτωπο προς τη στροφή για τη Ραφήνα, στο σημείο που η Ποσειδώνος γίνεται Δημοκρατίας.
Ο χάρτης με την εκτροπή των ΙΧ στην περιοχή
Xάρτης: H Καθημερινή