Η πρώτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ. Τα οφέλη για την οικονομία

1121

Γυρίζει σελίδα ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, μετά την υπογραφή χθες της συμφωνίας πώλησης του 67% στην China Cosco Shipping Corporation Limited. Ο νέος μέτοχος πλειοψηφίας δηλώνει αποφασισμένος να αναπτύξει το εμπορικό λιμάνι στο μεγαλύτερο της Μεσογείου με ταχύτατους ρυθμούς και παράλληλα να αναπτύξει όλες τις δραστηριότητες, όπως της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής, και να εκσυγχρονίσει τις υποδομές της ακτοπλοΐας. Παράλληλα δεσμεύτηκε, διά του επικεφαλής του, πως θα λειτουργεί τον ΟΛΠ «όχι μόνον ως ένα υπερσύγχρονο λιμάνι, αλλά επιπλέον θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα συνδράμει στην ενδυνάμωση της ελληνικής οικονομίας».

Προσέλκυση επενδύσεων

Ο Xu Lirong, πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του μητρικού ομίλου China Cosco Shipping Corporation Limited, νούμερο 1 δηλαδή του πρόσφατα συγκροτηθέντος από τη συγχώνευση της Cosco και της China Shipping ομίλου, δεσμεύτηκε επίσης πως ο Πειραιάς θα γίνει κέντρο διανομής του εισερχομένου στην Ευρώπη από την Ασία εμπορίου.

Η συμφωνία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ υπογράφτηκε χθες Παρασκευή στο Μαξίμου, παρουσία του Ελληνα πρωθυπουργού, ο οποίος εκτίμησε ότι η επένδυση αυτή θα αποτελέσει αφετηρία για την προσέλκυση και άλλων επενδύσεων. Ο κ. Τσίπρας θα επισκεφθεί το Πεκίνο τον Ιούνιο. Πάντως ο πρωθυπουργός δεν παρέστη στην τελετή που ακολούθησε στο Ζάππειο Μέγαρο, όπως είχε ανακοινωθεί. Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, ο πρωθυπουργός είχε επείγουσα τηλεφωνική επικοινωνία σχετικά με τη διαπραγμάτευση. Τον εκπροσώπησε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης.

Την ώρα που έμπαιναν οι υπογραφές, στον προβλήτα ΙΙΙ του Πειραιά είχε δέσει, μεταξύ πολλών άλλων, το 350 μέτρων πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Cosco Beijing», ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Πλοίο ελληνικών συμφερόντων, του ομίλου Costamare, ναυλωμένο στην κινεζική εταιρεία, και ένα εκ των πολλών χαρακτηριστικών παραδειγμάτων της διμερούς συνεργασίας. Συνεργασία που το Πεκίνο δηλώνει αποφασισμένο να διευρύνει δραστικά, πέραν της ποντοπόρου και των λιμενικών υποδομών, και στην κρουαζιέρα, στον τουρισμό, στην ακτοπλοΐα, στους σταθμούς μεταφόρτωσης αυτοκινήτων αλλά και στη ναυπηγοεπισκευή. Ηδη στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Πειραιά έδεσε πριν από λίγες μέρες το «Castoro Sei», το πρώτο από τα 4 πλοία που έχει κλείσει για επισκευές στην Ελλάδα ο κινεζικός όμιλος.

Οι προσδοκίες για τη δυνητική ανάπτυξη του Πειραιά, με καταλύτη την ιδιωτικοποίηση και τις κινεζικές επενδύσεις, έχουν διαμορφωθεί πλέον σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που δημοσιεύθηκε πριν από λίγες μέρες, η ιδιωτικοποίηση μπορεί να αποφέρει σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα έως και 4 δισ. ευρώ ετησίως στην ελληνική οικονομία. Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από τη δραστηριότητα του ΟΛΠ αναμένεται να προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025, ενώ, αν συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και ναυπηγοεπισκευής, και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας, τότε η συνολική συνεισφορά σε όρους παραγόμενου προϊόντος αναμένεται να φτάσει τα 4 δισ. το 2025.


Εμπορευματοκιβώτια

Πέρυσι από το εμπορικό τμήμα του ΟΛΠ πέρασαν 3,35 εκατ. εμπορευματοκιβώτια περίπου. Τα 3 εκατ. εξ αυτών από την κινεζική θυγατρική. Στόχος της Cosco είναι να «ανέβουν» στα 7 εκατ. τα επόμενα λίγα χρόνια, καθιστώντας τον Πειραιά ένα από τα πέντε μεγαλύτερα λιμάνια σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αυτό υπογράμμισε χθες ο Xu Lirong, μετά τις υπογραφές στο Μαξίμου και στο Ζάππειο, απευθυνόμενος σε ακροατήριο δεκάδων επιχειρηματιών, πολιτικών, τραπεζιτών και παραγόντων της ελληνικής οικονομίας, παρουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη. Κύκλοι της ΣΕΠ Α.Ε. αποκαλύπτουν στην «Κ» πως το δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ, μια επένδυση 230 εκατ., που συμφωνήθηκε το 2014, πριν από την ιδιωτικοποίηση, θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει στα μέσα Ιουλίου, ενώ τις επόμενες εβδομάδες θα καταπλεύσουν στον Πειραιά νέος εξοπλισμός και γερανογέφυρες.

Τώρα, μετά την ιδιωτικοποίηση, η Cosco έχει δεσμευτεί να προχωρήσει σε επενδύσεις άλλων 350 εκατ. ευρώ για να επισκευάσει τον προβλήτα Ι που δεν ήλεγχε, να αναπτύξει τη ναυπηγοεπισκευή με νέες μεγάλες πλωτές δεξαμενές, ικανές να διαχειριστούν πολύ μεγάλα πλοία, να αναπτύξει την κρουαζιέρα και τον σταθμό της, να αναβαθμίσει το επιβατηγό λιμάνι που χρησιμοποιεί η ακτοπλοΐα και να μεγεθύνει τη δραστηριότητα του car terminal. Παράλληλα αναμένεται να προχωρήσει στην ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου που θα φιλοξενήσει, πέρα από τις ήδη παρούσες Hewlett Packard, ZTE, Huawei και BAT, και άλλες πολυεθνικές που θα επιλέξουν τον Πειραιά ως πύλη τους στην Ευρώπη, καθώς είναι το κοντινότερο μεγάλο και βαθύ ευρωπαϊκό λιμάνι στην Ασία. Ενας διαμεταφορικός διάδρομος που συμπληρώνεται από τον σιδηροδρομικό άξονα των δυτικών Βαλκανίων, που δυστυχώς παραμένει τώρα αποκλεισμένος στην Ειδομένη.

Στη Βουλή

Παρά την υπογραφή της συμφωνίας, απομένουν ακόμα κρίσιμες ενέργειες που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση, μεταξύ των οποίων να περάσει τη συμφωνία από τη Βουλή αλλά και να νομοθετήσει για τη μετεξέλιξη της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων σε πλήρως ανεξάρτητη αρχή, ενώ εκκρεμεί και η έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, εκτιμάται ότι εντός του Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Η συνολική αξία της συμφωνίας πώλησης του ΟΛΠ ανέρχεται, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει την προσφορά των 368,5 εκατ. για την απόκτηση του 67% της ΟΛΠ Α.Ε., υποχρεωτικές επενδύσεις 350 εκατ. την επόμενη δεκαετία και έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), ύψους 410 εκατ. ευρώ. Στο ποσό του 1,5 δισ. συνυπολογίζονται και τα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ.

Η συναλλαγή διαρθρώνεται σε δύο στάδια. Στο πρώτο η Cosco θα πληρώσει 280,5 εκατ. και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Σε πέντε χρόνια, εφόσον έχει εκπληρώσει τις επενδύσεις που περιγράφονται στη συμφωνία, θα πληρώσει επιπλέον 88 εκατ. και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67%.

Αλματα στη διακίνηση

Ηδη ο Πειραιάς έχει αναρριχηθεί στην 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών λιμανιών της Μεσογείου και στην 4η μεταξύ όλων των μεσογειακών λιμανιών, ανεβαίνοντας τα τελευταία χρόνια αλματωδώς θέσεις, με κινητήριο δύναμη τη διακίνηση στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα, ΣΕΠ Α.Ε. Από την 89η θέση της παγκόσμιας κατάταξης το 2010 έχει αναρριχηθεί στην 39η θέση. Η δραστηριότητα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά προσέθεσε το 2015 40 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά. Αλλα 37 εκατ. ευρώ περίπου είχε αποδώσει το 2014 και ελαφρώς χαμηλότερο ποσό το 2013. Αν αναλογιστεί κανείς πως ο τζίρος του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά Α.Ε. διαμορφώθηκε στα 99,88 εκατ. ευρώ το 2015 και ότι τα καθαρά μετά φόρων κέρδη της εισηγμένης ήταν 8,375 εκατ. ευρώ, καθίσταται εύκολα αντιληπτό ότι χωρίς το έσοδο από τη δραστηριότητα της θυγατρικής της Cosco θα παρουσίαζε ενδεχομένως μεγάλες ζημίες. Είναι αυτή η υπεραξία αλλά και η προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης που αποτέλεσε πρόσθετο κίνητρο για την κινεζική εταιρεία να αποκτήσει την καταστατική πλειοψηφία της εταιρείας, εξηγούν χρηματιστηριακοί αναλυτές. Να σημειωθεί πως ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, που πλήρωσε τα 40 εκατ. ευρώ στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά για την παραχώρηση, εμφάνισε το 2015 καθαρά κέρδη 26 εκατ. ευρώ και κύκλο εργασιών 140,5 εκατ. ευρώ.

πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ